Het aantal letselzaken onder fietsers blijft stijgen, zo constateert een juridisch dienstverlener. In de eerste maanden van dit jaar nam het aantal letselzaken met fietsers met bijna 15 procent toe. Dit blijkt deels te wijten aan de opkomst van e-bikes en fatbikes, aldus een recent bericht in een Nederlandse krant.
Tussen januari en april van dit jaar werden er 256 letselzaken geregistreerd waarbij minstens één fietser betrokken was, een stijging van bijna 15 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er 225 zaken waren. Dit aantal was toen ook al met 15 procent gestegen ten opzichte van 2022. In totaal steeg het aantal fietsongevallen in vier jaar tijd van 985 in 2019 naar 1222 in 2023, een toename van bijna een kwart.
Oorzaken van de Toename
Volgens een woordvoerder van de juridisch dienstverlener zijn er meerdere oorzaken voor de toename van het aantal fietsongelukken. “Enerzijds wordt het steeds drukker in het verkeer, anderzijds worden fietsers en automobilisten vaker afgeleid door hun telefoon, muziek, navigatie en berichtenapps. Dit draagt bij aan het toenemende aantal fietsongelukken,” aldus de woordvoerder.
Slachtoffers van Fietsongelukken
Het afgelopen jaar kwamen 270 fietsers om het leven in het verkeer, vergeleken met 290 in 2022. Daarnaast raakten 76.400 fietsers gewond, van wie bijna 49.000 ernstig.
De Rol van Fatbikes
Het aantal fietsers dat wordt aangereden door een e-bike of fatbike neemt ook toe. Onlangs bleek al dat een aanzienlijk deel van de verkeersdoden vorig jaar fietsers waren, deels te wijten aan het groeiende aantal e-bikes. Een verkeerspsycholoog uitte zijn bezorgdheid over de opkomst van de fatbike en noemde het ‘geen goede zaak’ in een recent interview.
De woordvoerder merkt op dat veel ongelukken worden veroorzaakt doordat automobilisten nog niet gewend zijn aan de snelheid van e-bikes en fatbikes. “Bestuurders zeggen vaak dat de fietser ineens opdook. Een normale fiets rijdt meestal 15 tot 20 kilometer per uur, terwijl een e-bike al snel 25 tot 30 kilometer per uur haalt. Veel automobilisten zijn daar nog niet aan gewend,” stelt hij. Bovendien worden veel fatbikes en e-bikes illegaal opgevoerd, waardoor ze nog sneller gaan en het risico op ongelukken verder toeneemt.